بازرگانی ضد

مانیتور خودرو چیست و چه امکاناتی دارد؟

آوریل 24, 2023
تعداد بازدید : 4436
3/5 - (2 امتیاز)

در گذشته امکانات سرگرمی خودرو ها فقط محدود به یک رادیو و پخش کننده CD بود اما به مرور زمان، مانیتور خودرو کم کم جای این قطعه الکتریکی که کاربرد محدودی نیز داشت را گرفت. مانیتور ها ابتدا در خودرو های لوکس جا خوش کردند تا جایی که دیگر امروز این قطعه سخت افزاری محبوب در تمام خودرو ها کار گذاشته می شود تا افراد با هر خودرویی که دارند از امکانات جذاب آن استفاده کنند.

امروزه امکان نصب مانیتور خودرو روی خودرو های قدیمی نیز فراهم شده است و افرادی که خودرویشان به هر دلیلی فاقد مانیتور است، به راحتی می توانند نسبت به خرید مانیتور خودرو  و نصب آن اقدام کنند.

مانیتور خودرو چیست و چه امکاناتی دارددر این مقاله قصد داریم پاسخ دقیقی به سوال “مانیتور خودرو چیست و چه امکاناتی دارد؟” بدهیم. همچنین در ادامه انواع مانیتور خودرو را بررسی خواهیم کرد تا دیگر هیچ سوال و ابهامی درباره آن وجود نداشته باشد و در حین انتخاب مانیتور خودرو بتوانید بهترین انتخاب را باتوجه به نیاز خود داشته باشید.

مانیتور خودرو چیست؟

سوال “مانیتور خودرو چیست؟” برای شروع بحث سوال بسیار خوبی است بنابراین با ما همراه باشید تا در این بخش به خوبی با مانیتور خودرو آشنا شوید.

همانطور که گفته شد مانیتور خودرو یکی از لوازم جانبی و کاربردی خودرو است که وظیفه پخش ویدیو و تصویر را دارد. مانیتور ها در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شوند و دارای یک صفحه نمایش، پردازنده، حافظه، کارت گرافیک، سیستم پردازش صدا و… هستند که قابلیتی نظیر تلفن های هوشمند دارند چرا که شما با استفاده از این دستگاه می توانید مسیر یابی کنید، وضعیت خودرو را کنترل کنید و یا نرم افزار های متعددی را روی آن نصب کرده و به تلفن همراه دسترسی کامل داشته باشید و از قابلیت های آن بهره مند شوید.

مانیتور خودرو چیستمانیتور خودرو از دو سیستم عامل اندروید و ویندوز پشتیبانی می کنند.

درواقع مانیتور هایی که سیستم عامل اندروید دارند هم از لحاظ سخت افزاری قوی هستند و هم ویژگی ها و قابلیت های نرم افزاری  بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهند.

اما مانیتور هایی که از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می کنند، به دلیل محدودیت های فراوانی که برای کشورمان وجود دارد و همچنین استفاده از ورژن قدیمی ویندوز، قابلیت چندانی در ایران ندارند؛ بنابراین مانیتور خودرو با سیستم عامل ویندوز طرفدار چندانی در ایران ندارد.

انواع مانیتور خودرو

مانیتور های خودرو در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند که در ادامه با آن ها خواهید شد:

  • مانیتور فابریک
  • مانیتور پشت سری
  • مانیتور سقفی

در ادامه انواع مانیتور خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم تا با هر یک از آن ها به خوبی آشنا شوید.

انواع مانیتور خودرو

مانیتور فابریک خودرو

در بالا با مانیتور خودرو آشنا شدید بنابراین در این بخش بهتر است ابتدا با واژه “فابریکی” که معمولا در کنار نام “مانیتور خودرو” آورده می شود آشنا شوید و سپس به طور کامل به بررسی این نوع مانیتور ها بپردازیم:

صفت فابریکی، صفتی است که برای لوازم جانبی که تولید و سپس در جای تعبیه شده شرکت سازنده خودرو قرار می گیرد، به کار برده می شود.

مانیتور فابریک که در قسمت جلوی کنسول خودرو نصب می شود در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. درواقع، این ابعاد با توجه به نوع خودرو متفاوت است. مانیتور فابریک، مانیتور اصلی خودرو بوده و تمامی امکانات و قابلیت های کنترل خودرو و سرگرمی را شامل می شود.

مانیتور فابریک خودرواز جمله قابلیت های مانیتور فابریک خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان پخش فیلم و ویدیو
  • نمایش تصویر و عکس
  • اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث برای پاسخ به تلفن همراه و گوش دادن به موسیقی
  • اتصال به سیستم های صوتی پیشرفته
  • اتصال به دوربین عقب خودرو برای راحتی در پارک کردن
  • اتصال به دوربین جلو و دوربین های کناری با امکان ضبط مسیر
  • اتصال به GPS برای مسیریابی با امکان نصب نرم افزار خارجی WAZE و نرم افزار ایرانی بلد
  • قابلیت ذخیره موسیقی، فیلم و عکس بر روی حافظه داخلی مانیتور
  • دارای قابلیت میکرولینک
  • دارای پورت های USB ،HDMI ،AV ،SD و… برای اتصال سایر دستگاه ها به مانیتور

مانیتور پشت سری خودرو

مانیتور پشت سری که برای سرگرمی سرنشینان خودرو، در قسمت پشت پشتی صندلی ماشین نصب می شود، شامل DVD و یک  ورودی SD هستند. مهم ترین کاربرد مانیتور های پشت سری خودرو، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی است اما در برخی از مدل ها امکان اتصال به اینترنت را نیز دارند.

از جمله ویژگی های جذاب مانیتور پشت سری خودرو می توان به امکان استفاده از آن ها در حین خاموش بودن خودرو اشاره کرد؛ درواقع این قابلیت به این دلیل است که به طور معمول این نوع از مانیتور ها، دارای باتری داخلی قابل شارژ توسط پریز دیوار یا باتری ماشین هستند.

درست است که در همه مانیتور های پشت سری یکی به عنوان پخش کننده و دیگری به عنوان دریافت کننده می باشد و هر چیزی که مانیتور پخش کننده پخش کند، دیگری همان را به صورت هم زمان دریافت و پخش می کند؛ اما در بعضی از سیستم ها، این امکان فراهم آمده است که هر یک از مانیتور ها به صورت مستقل از یکدیگر عمل کنند و این امر باعث شده است سرنشینان آزادی عمل زیادی داشته باشند؛ یعنی زمانی که یک سرنشین به تماشای DVD مشغول است، دیگری می تواند مشغول انجام بازی های ویدیویی باشد.

مانیتور پشت سری خودرودر زیر با ویژگی های بیشتری از مانیتور پشت سری خودرو آشنا خواهیم شد:

  • دارای پخش کننده DVD: همانطور که گفته شد همه مانیتور های پشت سری دارای پخش کننده دی وی دی هستند.
  • دارای کارت خوان SD: از جمله قابلیت هایی که به سرنشینان اجازه می دهد کاربری مستقلی از یکدیگر داشته باشند این است که برخی از مانیتور های پشت سری از کارت خوان SD پشتیبانی می کنند؛ بنابراین امکان پخش رسانه های مختلف روی مانیتور برای هر فرد فراهم می شود.
  • سیستم عامل اندروید: از دیگر قابلیت های مانیتور پشت سری می توان به پشتیبانی از سیستم عامل اندروید اشاره کرد؛ درواقع این ویژگی، مانیتور را تبدیل به یک تبلت و تلفن همراه هوشمند می کند و برای سرنشینان این امکان را فراهم می آورد که توسط مانیتور از امکاناتی که داخل یک تلفن همراه و یا تبلت وجود دارد بهره مند شوند. مانند استفاده از اینترنت و مرورگر، نصب و انجام انواع بازی ها و برنامه های اندرویدی
  • قابلیت اتصال به تلفن همراه: مانیتور های پشت سر نیز مانند مانیتور فابریک خودرو، قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارند و قابلیت نمایش اعلان ها در برخی از آن ها وجود دارد.
  • ورودی HDMI: به جرات می توان گفت که یکی از جذاب ترین ویژگی های مانیتور های پشت سری ورودی HDMI است که امکان اتصال دستگاه های متنوع بسیاری را فراهم آورده است. به عنوان مثال سرنشینان می توانند کنسول بازی را به مانیتور متصل کنندو در طول سفر به انجام بازی های مورد علاقه شان بپردازند و از سفر لذت ببرند.

یکی از مهم ترین سوالاتی که توسط افراد پرسیده می شود این است که آیا این مانیتور ها نیز مانند مانیتور فابریکی خوردو، در حین خرید خودرو روی آن نصب هستند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر قصد خرید خودرو دارید، شما در حین خرید می توانید این مانیتور ها را به عنوان لوازم جانبی تهیه کنید و یا به صورت جداگانه نسبت به خرید آن ها اقدام کنید. بنابراین مانیتور های پشت سری به عنوان امکانات جانبی باید توسط مالک خودرو خریداری شود و به صورت پیش فرض روی خودرو ها نصب نمی باشد.

مانیتور سقفی خودرو

مانیتور های سقفی گزینه بسیار خوبی برای خودرو هایی با ۷ صندلی و یا بیشتر است. درواقع مناسب ترین خودرو برای این مانیتور ها، خودرو هایی هستند که اتاق بزرگی دارند. البته بسیاری از افرادی که خودرو هایی با اتاق های کوچک دارند نیز گاهی به نصب این نوع مانیتور علاقه مند هستند؛ که در این صورت انتخاب مانیتور های ۴ الی ۹ و ۱۰ اینچی بهتر است.

همانطور که از نام این نوع مانیتور خودرو مشخص است، از سقف خودرو آویزان شده و تاشو می باشد؛ به همین دلیل نیز به راحتی در معرض دید تمام سرنشینان عقب خودرو قرار می گیرد.

مانیتور سقفی خودرومانیتور سقفی می تواند به مانیتور اصلی خودرو متصل شود بنابراین در آن قابلیت ترکیب سیستم صوتی و تصویری خودرو وجود دارد. لازم به ذکر است که به دلیل مجهز بودن مانیتور سقفی به دستگاه پخش DVD امکان پخش فیلم و ودیدیو مختلف وجود دارد.

برای استفاده از مانیتور سقفی خودرو نیازی به انجام کار های پیچیده نیست و فقط با روشن کردن آن می توانید از آن استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که در حین استفاده از از این نوع مانیتور خودرو، استفاده از هدفون بی سیم به حفظ آرامش راننده کمک می کند. بنابراین اگر می خواهید در طول سفرتان، سرنشینان عقب بدون ایجاد مزاحمت برای راننده از دیدن فیلم لذت ببرند، از هدفون های بی سیم استفاده کنید.

مانیتور های خودرو چه امکاناتی دارد؟

همانطور که در بالا به سوال “مانیتور خودرو چیست” پاسخ دادیم و انواع مانیتور خودرو را نیز بررسی کردیم؛ حال نوبت پاسخ به سوال “مانیتور های خودرو چه امکاناتی دارد” می رسد بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق تر در ادامه با ما همراه باشید.

پیش از بررسی امکانات مانیتور خودرو، بهتر است بدانید که مانیتور های خودرو با توجه به نوع، قیمت و انتظارات و نیاز های افراد دارای امکانات و آپشن های متعددی هستند. بنابراین این امکانات به یک یا دو مورد ختم نمی شود و می توان گفت با تهیه این دستگاه پر طرفدار و در عین حال کاربردی، امکانات بی شماری را در قالب یک دستگاه دریافت خواهید کرد.

برخی از امکانات مانیتور خودرو به شرح زیر است:

  • حافظه داخلی: به دلیل وجود حافظه داخلی، دیگر نیازی به استفاده از دستگاه های جانبی مانند فلش مموری و… نیست زیرا می توان رسانه های مورد علاقه خود را در آن ذخیره کنید. البته لازم به ذکر است که حافظه داخلی دارای ظرفیت های متنوع است.
  • قابلیت اتصال به اینترنت: از آن جایی که مانیتور های خودرو قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، تقریبا عملکردی نظیر تلفن های همراه هوشمند را به خود گرفته اند.
  • قابلیت اتصال به تلفن همراه: با اتصال به تلفن همراه، به راحتی می توان به مخاطبین و سایر امکانات موبایل خود دسترسی داشت.
  • برخورداری از سوکت های فابریک: یکی از امکاناتی که مانیتور خودرو در اختیار کاربران قرار می دهد این است که داری سوکت فابریک است و همین امر سبب می شود، سیم کشی خودرو برای نصب مانیتور دستکاری نشود.
  • تلویزیون: این ویژگی از مانیتور ها بدون نیاز به گیرنده آنلاین، امکان دسترسی به بیش از ۴۰۰ برنامه شبکه داخلی و خارجی را فراهم آورده است. همچنین کاربران با این ویژگی می توانند به آرشیو صدا و سیما نیز دسترسی داشته باشند.
  • قابلیت ساپورت دوربین: یکی از امکانات و ویژگی های جذاب دیگر مانیتور های خودرو قابلیت اتصال به دوربین است که سبب می شود بتوانید وضعیت بیرونی خودرو را توسط دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین جلو و دنده عقب به راحتی کنترل کنید.
  • قابلیت اتصال به لوازم جانبی: از آن جایی که مانیتور ها دارای پورت های مختلفی به منظور اتصال لوازم جانبی هستند، شما می توانید از گیرنده دیجیتال و… استفاده کنید.
  • امکان ست شدن با کنترل فرمان: این ویژگی فقط مختص خودرو های دارای کنترل فرمان نیست بلکه خودرو های فاقد کنترل فرمان نیز می توانند از چنین امکاناتی برخوردار شوند.
  • GPS گویا: از آن جایی که مانیتور های دارای سیستم عامل اندروید است، امکان نصب نرم افزاری های متنوع اندروید را دارند. به همین دلیل نیز با استفاده از نرم افزار هایی مانند Wazeو یا بلد، به راحتی می توان به صورت آنلاین و آفلاین مسیر یابی کنید و حتی گزارش ترافیک های آنلاین را دریافت کنید.
  • پشتیبانی از DVR: با مانیتور خودرو امکان ضبط تصاویر و ذخیره خودکار آن ها وجود دارد.
  • دارای تنظیمات صدا (DSP): این قابلیت، امکان راه اندازی قدرتمند‌ترین سیستم های صوتی را فراهم آورده است.
  • دارای اکولایز صدا ۸ کاناله: مانیتور خودرو در کنار تمامی امکانات و قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد؛ توسط اکولایز صدا نیز به شما امکان تنظیم دقیق صدا بر روی موزیک های DSP را فراهم آورده است.
  • دارای پورت های USB،AV ،AUX
  • قابلیت نصب اپلیکیشن ها و همگام سازی با تلفن همراه: از دیگر ویژگی های بسیار کاربردی مانیتور خودرو، می توان به امکان نصب تمامی اپلیکشن های روز دنیا اشاره کرد که در حین استفاده از خودرو، نیاز شما به در دست گرفتن تلفن همراه را تقریبا به صفر می رساند.
دسته بندی ها :
وبلاگ

دیدگاه ( 1 )

  1. علی نهاری2023 / 10 / 19

    خسته نباشید .بسیار مفید بود . من سوالی داشتم اگرلطف کنید و جواب بدید . پخش قدیمی ماشین کنار گذاشته خواهد شد ؟ یا مونیتور با پخش روی خودرو عمل میکند . چون پخش من خراب است و تصمیم دارم مونیتور بخرم . ماشین من ریو هست .سپاس ازشما

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*