بازرگانی ضد

همه چیز درباره بلوتوث و وای فای در خودرو (قسمت دوم)

نوامبر 20, 2018
تعداد بازدید : 1258
3/5 - (1 امتیاز)

بلوتوث و وای فای دو سیستم ارتباطی مهم در سیستم مولتی مدیای خودرو است. به عنوان مثال در ارتباط  مانیتور فابریک  خودرو با مانیتورهای پشت سری، بلوتوث یک سیستم ارتباطی کارا است.

در قسمت اول این مقاله شما را با تکنولوژی‌های بلوتوث و وای فای آشنا کردیم. در قسمت دوم و پایانی این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت میان این دو سیستم ارتباطی، وای فای دایرکت و جایگزینی وای فای با بلوتوث در خودروها نکاتی را مطرح کنیم.

تفاوت میان بلوتوث و وای فای

به جز بازه اتصال و مصرف نیرو، بلوتوث و وای فای از لحاظ سرعت اتصال با همدیگر متفاوت هستند. بلوتوث معمولا بسیار کندتر است؛ و پهنای باند کمتری را به نسبت وای فای ارائه می‌دهد.

این یکی از دلایلی است که کیفیت صدا با بلوتوث چندان مناسب نیست؛ در حالی که می‌توان از وای فای برای پخش آهنگ، ویدیو و داده‌ها با کیفیت بسیار بالا بهره برد.

برای مثال، بلوتوث ۴٫۰ به نسبت نسخه‌های قبلی خود سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. با این حال این نسخه از بلوتوث هنوز قادر به ارائه سرعت ۲۵Mbps  است.

سرعت‌های موجود در شبکه وای فای بر اساس پروتکل‌های خاص ممکن است متفاوت باشند؛ اما حتی WI-FI Direct که نسبتا کند و یکی از رقیبان بلوتوث است، قادر است سرعتی برابر با ۲۵۰Mbps  داشته باشد.

اگرچه هردوی بلوتوث و وای فای برای ایجاد اتصالات نزدیک به کار می‌روند؛ هنوز هم تفاوت‌های عمده‌ای در نحوه استفاده از آنها وجود دارد. از آنجا که بلوتوث عمدتا برای اتصال دو دستگاه در فاصله نزدیک، نیروی کم و شبکه شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌توان از آن در چندین سناریوی ویژه در داخل ماشین استفاده کرد.

عمده‌ترین استفاده از بلوتوث در داخل ماشین برای برقراری تماس بدون دخالت دست است. چنین چیزی را می‌توان به شکل ارتباط بلوتوثی با هدفون به دست آورد؛ یا اینکه می‌توان گوشی را به سیستم صوتی ماشین متصل کرد.

در بعضی از موارد خاص، متصل کردن گوشی به سیستم پخش صدای ماشین به شما اجازه می دهد از طریق سیستم صدای آن به مکالمه بپردازید و رادیو یا ضبط را به صورت خودکار خاموش کنید، بدون اینکه مجبور باشید به گوشی یا کنترل‌های مانیتور فابریک خودرو دست بزنید.

بلوتوث همچنین می‌تواند گوش کردن به آهنگ‌ها را برای شما بسیار آسان‌تر کرده یا اینکه موسیقی را از برنامه‌هایی مانند Pandora یا Spotify پخش کند.

این کار شامل وصل کردن گوشی به سیستم صوتی ماشین خواهد بود؛ و در واقع مانند یک ارتباط بی‌سیم عمل خواهد کرد. در بعضی از موارد شاید حتی قادر باشید بدون دست زدن به گوشی آهنگ را عوض کنید.

وای فای معمولا برای چنین سناریوهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما به این معنی نیست که در داخل ماشین مفید نیست. رایج‌ترین راهی که می‌توانید از این فناوری بهره ببرید این است که یک شبکه اینترنتی درست کرده و وسایل دیگر را به آن متصل کنید.

اگر گوشی شما قابلیت اشتراک اینترنت را دارد؛ یا اینکه می‌توانید با استفاده از آن هات‌اسپات درست کنید؛ این امکان را در اختیار دارید که از این شبکه برای استفاده از اینترنت در سیستم مولتی مدیا خودرو، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و غیره استفاده کنید.

 WI-FI Direct چگونه چیزها را پیچیده می‌کند

اگرچه بلوتوث معمولا به عنوان روشی بهتر برای وصل کردن دو دستگاه به یکدیگر دیده می‌شود؛ WI-FI Direct کمی چیزها را پیچیده می‌کند.

دلیل اصلی که وای فای به عنوان یک روش نامناسب برای اتصال دستگاه‌ها بدون روتر در نظر گرفته می‌شود این است که تنظیم کردن اتصالات ad hoc معمولا سخت‌تر است و گاهی اوقات دچار کندی سرعت می‌شوند.

WI-FI Direct نسخه جدیدی از اتصال دستگاه به دستگاه است که از الگوی وای فای استفاده کرده و تا حدودی مشابه بلوتوث است. بزرگ‌ترین تفاوت میان اتصالات وای‌فای ad hoc قدیمی و WI-FI Direct این است که مورد دومی شامل ابزار شناسایی است.

این یعنی WI-FI Direct به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد همدیگر را پیدا کنند؛ بدون اینکه کاربر نیاز داشته باشد برای تنظیم کردن اتصال ad hoc دچار دردسر شود.

آیا وای فای در ماشین جایگزین بلوتوث خواهد شد؟

حقیقت این است که وای فای از لحاظ بسیاری مانند بازه اتصال و سرعت نسبت به بلوتوث برتری دارد و WI-FI Direct همان مزیت راحتی بلوتوث را ارائه می‌دهد. با این حال، هیچ کدام از اینها در کوتاه مدت چندان مهم نیستند.

حقیقت این است که بلوتوث هنوز هم در بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ای و بازاری قرار می‌گیرد؛ و تقریبا در تمامی گوشی‌های هوشمند کنونی وجود دارد.

اگرچه فناوری گوشی‌های هوشمند معمولا به سرعت خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد؛ فناوری خودکار معمولا کمی عقب‌تر از آن است. پس حتی اگر WI-FI Direct به صورت کامل جایگزین بلوتوث در برنامه‌های دیگر شود؛ دیدن آن در داشبورد ماشین، به این زودی‌ها تا حدودی غیر محتمل است.

مشکل دیگر وای فای و WI-FI Direct مربوط به مصرف زیاد آنها است؛ که تقریبا همیشه یک مشکل بزرگ برای دستگاه‌های موبایل خواهد بود. این مشکل در برنامه‌های خودکار چندان چشم‌گیر نیست؛ چرا که همیشه می‌توان منبع اضافی نیرو را در ماشین پیدا کرد.

اما این مشکل برای گوشی، MP3 Player و دستگاه‌های موبایل دیگر بسیار بزرگ است. همچنین بلوتوث در ماشین‌ها برای برقراری تماس و پخش موسیقی به کار می‌رود که هردو از طریق گوشی ممکن هستند؛ و به همین دلیل برکناری بلوتوث تا حدودی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

دسته بندی ها :
لوازم جانبی

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*