بازرگانی ضد

بررسی عملکرد و کارایی سیستم دید در شب خودرو

ژانویه 12, 2019
تعداد بازدید : 526
Rate this post

سیستم دید در شب خودرو یکی از آپشن‌های جذاب و مفید است؛ که از دهه گذشته وارد بازار خودروهای روز دنیا شده و توانسته نظر بسیاری از علاقمندان آپشن‌های متنوع خودرویی را به خود جلب کند. این سیستم علاوه بر جذابیت، مزایای بسیار زیادی نیز دارد. از جمله اینکه می‌تواند موجب بهبود شرایط ایمنی هنگام رانندگی شود. در این مقاله وب‌سایت ضدگروپ به بررسی عملکرد و کارایی سیستم دید در شب خودرو می‌پردازیم.

عملکرد سیستم دید در شب

عملکرد سیستم دید در شب همان‌طور که از نامش پیداست مشخص است. به زبان ساده این سیستم کمک می‌کند که هنگام رانندگی در طول شب، رانندگان دید بهتری نسبت به موانع موجود در مسیر داشته باشند؛ و احتمال تصادفات ناشی از برخورد به این موانع را کاهش می‌دهد..

سیستم دید در شب در گذشته با اهداف نظامی ساخته شد؛ اما به مرور کاربردهای دیگری نیز برای آن تعریف گردید. از جمله این کاربردها هم بهبود امنیت رانندگی در شب بود. سیستم دید در شب توسط کارخانجات خودروسازی مختلفی طراحی و ساخته شده است. از جمله پیشروان این عرصه نیز مرسدس بنز آلمان است. از این رو در فرآیند توسعه این ابزار از تکنولوژی‌های گوناگونی برای بهبود آن استفاده شده است. اما به‌طور کلی این سیستم بر مبنای اشعه مادون قرمز فعالیت می‌کند. به این ترتیب که دوربین نصب شده در جلوی خودرو، می‌تواند تصویر دریافتی را بر مبنای اشعه مادون قرمز تولید کند. این روش موجب می‌شود موانع متحرک و جاندار، از جمله انسان و سایر موجودات زنده، به دلیل وجود گرما، بهتر و دقیق‌تر تشخیص داده شوند. این دوربین‌ها برای نمایش تصاویر خود از مانیتور  سیستم صوتی و تصویری خودرو  بهره می‌برند. در واقع تصویر بهبود یافته و دید بهتر از طریق منظره واقعی روبروی راننده ایجاد نمی‌شود؛ و آن را باید از طریق سیستم مولتی مدیای خودرو تماشا کرد. این موضوع را شاید بتوان یکی از نقاط ضعف سیستم دید در شب خودرو دانست. چراکه دید راننده را دوگانه می‌کند.

استفاده از دوربین دید در شب در اکثر خودروها به کمک لنزهای موسوم به NVD ممکن شده است. این لنزها می‌توانند رنگ‌های اصلی را به رنگ واحد خاکستری تبدیل کنند. همین ویژگی کمک می‌کند تا عناصر موجود در دیدرس دوربین بر اساس میزان روشنایی تولیدی تقسیم‌بندی شوند. در نتیجه اگرچه تصویر تولید شده مشابه واقعیت نیست؛ اما تشخیص موانع پیش رو در آن بسیار ساده تر است.

کارایی سیستم دید در شب

سیستم‌های دید در شب خودروها روز به روز در حال پیشرفت هستند. از جمله باید به سیستم‌های دید در شب فعال و غیر فعال اشاره کرد. اما با این وجود این سیستم‌ها هنوز دارای ضعف‌ها و کمبودهایی در ارائه سرویس مدنظر هستند. از جمله این دروبین‌ها معمولا در هوای بسیار گرم عملکرد ضعیف‌تری دارند. همچنین محدوده در دیدرس آنها بالا نیست و گاها کارایی مدنظر را در فضاهای بیش از حد باز ندارند. در واقع رانندگان نمی‌توانند با اطمینان کامل به تصاویر دریافتی از سیستم مولتی مدیای خودرو که به این سیستم متصل است، به رانندگی بپردازند. همچنین استفاده از اشعه مادون قرمز گاها موجب می‌شود با نزدیک شدن سوژه به دوربین، تصویر کاملا پر شده و دیگر کاربردی نداشته باشد.

با وجود همه این ایرادات، دوربین دید در شب مانند سایر آپشن‌های تولید شده با هدف ایجاد امنیت در رانندگی، دارای کارایی بسیاری هستند. تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از این سیستم باعث کاهش محسوس تصادفات جاده‌ای ناشی از تاری دید می‌شود.

دسته بندی ها :
لوازم جانبی

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*