بازرگانی ضد

با آمپلی فایر و وظایف آن آشنا شوید

دسامبر 11, 2018
تعداد بازدید : 517
Rate this post

آمپلی فایر یکی از ادوات سیستم مولتی مدیا خودرو و البته هر سیستم صوتی دیگر است. اگر شما هم به نصب سیستم‌های صوتی روی خودروی خود علاقمند باشید؛ احتمالا این نام را به عنوان یکی از ضروریات هر سیستم صوتی حرفه‌ای شنیده‌اید. در این نوشته وب‌سایت ضدگروپ می‌خواهیم درباره آمپلی فایرها و نقش آن در سیستم مولتی مدیا خودرو نکاتی را مطرح کنیم.

  1. آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر یا در اصطلاح حرفه‌ای‌ها امپ، دستگاهی برای تقویت سیگنال‌های صوتی است. در واقع در یک سیستم در ابتدا دیتا از روی فایل صوتی (CD، DVD، حافظه فلش، بلوتوث و…) خوانده می‌شود؛ سپس این دیتا از حالت دیجیتال به آنالوگ تبدیل شده و به کمک فیلترهای مختلف مثل اکولایزرها، بهبود پیدا کرده و آماده پخش می‌شود. اما مسئله این است که این دیتا هنوز ضعیف است و برای پخش مناسب نیست. در اینجاست که آمپلی فایر وارد عمل می‌شود. پس به زبان ساده وظیفه آمپلی فایرها تقویت سیگنال‌های صوتی برای پخش از طریق بلندگوهای سیستم صوتی خودرو است. در عمل بدون آمپلی فایرها امکان پخش فایل‌های صوتی ممکن نخواهد بود. حتی سیستم‌هایی که این دستگاه را به صورت جداگانه در اختیار ندارند؛ از مزایای آن به صورت داخلی بهره‌مند می‌شوند. پس در عمل هیچ سیستم صوتی بدون آمپلی فایری وجود ندارد.

چرا باید از آمپلی فایر خارجی استفاده کنیم؟

معمولا بسیاری از افراد معتقد هستند که شنونده حرفه‌ای موسیقی نبوده و نیازی به خرید آمپلی فایر برای سیستم مولتی مدیا خودروی خود ندارند. این استدلال تا وقتی ولوم سیستم صوتی پیش‌فرض خودروی خود را آنچنان بالا نبرده‌اید کاملا درست است. اما حتما شما هم تجربه این اتفاق را داشته‌اید که با بالا بردن ولوم دستگاه از حدی، کیفیت صدا به شدت افت کرده و آنقدر بد می‌شود که علاقه‌ای به ادامه گوش دادن به آن نخواهید داشت.

این مشکل ناشی از ناهماهنگی میزان وات پشتیبانی شده توسط آمپلی فایر داخلی و بلندگوهای سیستم است. به عنوان مثال تصور کنید آمپلی فایر شما از حداکثر ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که بلندگوهای سیستم صوتی خودروی شما ۵۰ وات است. در این شرایط طبیعی است که شما نیمی از ظرفیت سیستم صوتی خود را از دست خواهید داد؛ و به نوعی بلندگوها قادر به ارائه تمام ظرفیت خود نیستند.

این موضوع به‌خصوص وقتی قصد دارید یک سیستم صوتی حرفه‌ای را برای خودروی خود تدارک ببینید از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. آنچه در این زمینه مهم است توجه به هماهنگی آمپلی فایر با بلندگوها خواهد بود. با داشتن آمپلی فایرهای بزرگ‌تر و بهتر، شما نه‌تنها صدای بلندتری را تجربه می‌کنید؛ بلکه کیفیت صدا نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

انتخاب آمپلی فایر

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نکته در خرید آمپلی فایر، هماهنگی آن با سایر ادوات

سیستم صوتی و تصویری خودرو  شماست. همچنین اگر می‌خواهید بدانید با افزایش قدرت آمپلی فایر چه میزان صدای شما افزایش می‌یابد باید در نظر بگیرید که واحد صوت دسی‌بل است. در این شرایط باید قدرت آمپلی فایر با واحد وات را با دسی‌بل مقایسه کنیم. به زبان ساده شما برای افزایش دو برابری صدا نیازمند افزایش ده برابری قدرت وات آمپلی فایر هستید.

همچنین بد نیست بدانید آمپلی فایرها انواع مختلفی دارند. دو ویژگی که این دستگاه‌ها را به انواع مختلف تقسیم می‌کند توان خروجی و کاربرد آن است. توجه کنید که آمپلی فایرهای مختلف برای کاربردهای مختلفی طراحی می‌شوند.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید یک سیستم صوتی حرفه‌ای را برای خودروی خود راه‌اندازی نمایید؛ از محصولات ضدگروپ استفاده کنید.

دسته بندی ها :
لوازم جانبی

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*