بازرگانی ضد

نگاهی به عملکرد سیستم مکان یاب خودرو

دسامبر 26, 2018
تعداد بازدید : 415
Rate this post

یکی از آپشن‌های جذاب و البته بسیار مفید در خودروهای امروزی، سیستم مکان یاب خودرو است. سیستم‌های مکان یاب خودرو بر اساس تکنولوژی GPS کار می‌کنند؛ و قادر به ارائه اطلاعات مختلفی درباره موقعیت جغرافیایی شما هستند. در این نوشته وب‌سایت ضدگروپ می‌خواهیم شما را با این سیستم، روش کار و مزایای آن آشنا کنیم.

GPS چیست؟

فناوری GPS سرواژه اصطلاح Global Positioning System به معنای سیستم مکان یاب جهانی است. فناوری GPS به زبان ساده توسط ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار گرفته اند کار می‌کند. به این معنا که دستگاه چی‌پی‌اس، دیتای جغرافیایی لازم را از طریق ارتباط با این ماهواره‌ها دریافت می‌کند؛ و طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی شما را در کره زمین تشخیص می‌دهد.

حال اگر نرم‌افزاری وجود داشته باشد که مطابق با طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی، نقشه نقاط مختلف زمین، از جمله شهرها، جاده‌ها و… را تولید کرده باشد؛ شما می‌توانید به کمک GPS محل حضور خود را روی نقشه جانمایی کنید.

جالب است بدانید مبدع فناوری GPS کشور آمریکا بوده است. این کشور در ابتدا قصد داشت از این فناوری برای اهداف نظامی استفاده کند؛ اما خیلی زود متوجه کاربردهای بی‌شمار آن شد؛ و تنها دو سال بعد از پرتاب اولین ماهواره GPS به فضا در سال ۱۹۷۸، استفاده از آن را برای عموم آزاد کرد. خیلی زود تعداد ماهواره‌های GPS به عدد ۲۴ رسید؛ که در هر مدار زمین ۴ ماهواره قرار دارد و به کمک راکت‌های کوچک و ارتباط با گیرنده‌هایی در نقاط مختلف زمین، در مدار درست خود حرکت می‌کنند.

جذابیت فناوری GPS در این است که در تمام نقاط کره زمین، دسترسی به آن بدون نیاز به اینترنت و یا سایر روش‌های ارتباطی، برای دستگاه‌های GPS به صورت کاملا رایگان امکان‌پذیر است. این فناوری می‌تواند طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی شما را با دقت کافی روی کره زمین مشخص کند.

روش کار سیستم مکان یاب خودرو

سیستم مکان یاب خودرو به کمک سیستم مولتی مدیا خودرو و نرم‌افزار مکان یاب نصب شده روی آن کار می‌کند. در واقع سیستم مولتی مدیای خودرو با بهره گرفتن از سخت‌افزار GPS نصب شده در خودرو، ارتباط خودرو با ماهواره‌ها را فراهم می‌کند. سپس طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی شما به کمک صفحه نمایش سیستم مولتی مدیای خودرو روی نرم‌افزار نقشه به نمایش در می‌آید.

مزایای سیستم مکان یاب خودرو

مکان یاب خودرو تنها برای یافتن مکان خودرو نیست. بلکه این امکان می‌تواند مزایا و کاربردهای بسیاری را برای شما ایجاد کند. اگر بخواهیم خیلی خلاصه کاربرد این ویژگی را بدانیم؛ باید بگوییم که GPS کمک می‌کند تا شما گم نشوید.

با استفاده از این فناوری می‌توانید بدون اشتباه روی نقشه حرکت کنید؛ و به مقصد مدنظر خود برسید. همچنین با جستجو در نقشه می‌توانید مکان‌های مختلف (استراحت‌گاه، پمپ بنزین و…) را پیدا کرده و به سمت آن حرکت کنید.

یکی دیگر از جذابیت‌های این فناوری، نمایش حرکت شما روی نقشه است. به کمک GPS می‌توانید متوجه شوید که در هر لحظه با چه سرعتی در حال حرکت هستید؛ و سرعت مجاز در جاده مدنظر چقدر است. حتی در بعضی از نسخه‌های نرم‌افزار نقشه، محل دوربین‌های ثبت جریمه رانندگی نیز مشخص شده و قبل از رسیدن به آن نرم‌افزار به شما هشدار خواهد داد. هشدارها و راهنمای صوتی نرم‌افزار در این زمینه بسیار مفید هستند.

در حال حاضر بسیاری از خودروها دارای این ویژگی هستند؛ اما اگر خودروی شما به هر دلیل واجد آن نیست؛ به راحتی می‌توانید با افزودن یک سیستم مولتی مدیا خودرو، از این امکان نیز بهره‌مند شوید. اکثر سیستم‌های مولتی مدیای موجود در بازار به صورت پیش‌فرض دارای سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برای استفاده از این فناوری هستند؛ اما برای اطمینان بهتر است قبل از خرید محصول، از وجود این امکان مطمئن شوید.

دسته بندی ها :
لوازم جانبی

دیدگاه ( 1 )

  1. حسین فقیه2019 / 07 / 20

    سلام آپ دیت مکان یاب را چگونه دریافت کنم
    نسخه مکان یاب من قدیمی شده لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*